Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، رابرت اگرز این فیلم نوآر اسکاندیناویایی را برای پایان دادن به تمام نوآرهای اسکاندیناویایی ساخته است: یک فیلم ترسناک انتقام‌جویانه بر اساس افسانه نوردیک قدیمیِ آملث، نجیب‌زاده جوانی است که قصد گرفتن انتقامی خونین از عمویش را دارد؛ عمویی که پدرش را به قتل رسانده و با مادر بیوه‌اش ازدواج کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این داستانی است که شکسپیر را ترغیب به نوشتن نمایشنامه هملت کرده است. 

این فیلم در میان بسیاری از اعمال خشونت‌آمیز هیستریک، در اولین گام، بلاتکلیفی شخصیت هملت را حذف کرده است. غم و اندوه و مالیخولیا و تردیدِ وجودی را که شکسپیر به قهرمان مضطرب خود پیوند زده بود، از بین می‌برد و او را به یک جنگجوی یک‌دله با تصمیم خود تبدیل می‌کند که بسیار باصلابت است و جوری نعره می‌زند که تاندون‌های گردنش شبیه پرهای طاووس می‌شود.

این درام داستان را به اندازه شیر شاه ساده کرده است (البته بدون هاکونا ماتاتا). با این حال، سفاهتی را که آملث اصلی به آن تظاهر می‌کرد، همین‌طور آنچه که شکسپیر بعدا آن را آزمونی مبهم از جنون بدل کرد، از بین برده است. «Amleth» به معنای احمق است، اما این «Amleth» احمق نیست.

الکساندر اسکاشگورد نقش آملث را بازی می‌کند. شخصیتی که در کودکی شاهد قتل پدرش، پادشاه اروندیل با بازی اتان هاوک بوده است. قاتل سپس با گودرون، ملکه اروندیل ازدواج می‌کند، که نیکول کیدمن با حضوری لطیف و در عین حال پولادین آن را به تصویر کشیده است. 

املث به مردی بدل می‌شود که گرفتار سرنوشت بی‌رحمانه‌ خویش است: داستان در منظره‌ای روشن از خشونت بی‌وقفه روایت می‌شود. تصاویر از مناظر مالیخولیایی، به صحنه‌هایی مونوکروم و غم‌افزا تغییر می‌کند؛ تصاویری برای نمایش رویاهای الهام‌بخش و خیالات موهوم قهرمان. ما صحنه ضیافت سنتی قوی وایکینگ‌ها را در همان ابتدای کار داریم، که در آن فولنیر توسط هیمیر، دلقک اوروندیل، با بازی ویلم دفو، با اشاره به مرگ اروندیل، عصبانی می‌شود. بیورک نقش یک پیشگوی جادوگر (شاید اهل اسکاتلند) را بازی می‌کند که سرنوشت آملث را به سخره می‌گیرد.

آملث از تبعید خود در «سرزمین روس» به عنوان برده خانواده فولنیر باز می‌گردد. در آنجا عاشق اولگا (آنیا تیلور-جوی) می‌شود. انتقام او، قرار نیست تنها یک اعدام عادی باشد. او قرار است صاعقه‌ای باشد که برای انتقامی هولناک از آسمان بر سر خائنان نازل می‌شود.

در طول مسیر، برده‌ها به سبک فیلم‌ نیمه تابستان (Midsommar)، فیلم ترسناک ساخته اری استر، خوشگذرانی می‌کنند، و در عین حال باید در یک مسابقه بسیار دشوار و خشن شرکت کنند که آن‌ را تنها می‌توان نوعی کوئیدیچ با قوانین استرالیایی توصیف کرد. (کوئیدیچ، مسابقه ورزشی محبوب دنیای جادویی هری پاتر است که در آن، دو تیم در حال سواری روی جاروهای جادوگری باید به یکی از سه حلقه ثابت زمین حریف، با یک توپ سنگین گل بزنند و در حین بازی، رفتارهای خشونت‌آمیزی هم دارند.)

مرد شمالی یک داستان هراس‌انگیز، خشن، پوچ‌گرایانه و پرهرج‌ومرج درباره چرخه بی‌پایان خشونت است و البته انتخاب بین دوست داشتن دوستان و نفرت از دشمنان؛ که البته در آخر کاشف به عمل می‌آید که اصلا انتخابی در کار نیست و زهر خوش‌طعم مردانگی است که از ریسمان سرنوشت می‌چکد. تصاویر تاثیرگذار و حماسی آن باعث می‌شود که نتوان در حین تماشا، چشم از صفحه نمایش برداشت. 

منبع: ترجمه از نقد پیتر بردشاو بر فیلم مرد شمالی از گاردین؛ با اندکی تغییر. 

کد خبر 669398 برچسب‌ها سینمای جهان جایزه اسکار نقد فیلم و سریال ويليام شكسپير هالیوود فیلم خارجی فیلم و سریال خارجی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سینمای جهان جایزه اسکار نقد فیلم و سریال ويليام شكسپير هالیوود فیلم خارجی فیلم و سریال خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۵۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟

مهدی فضائلی به این سوال که چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟ پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب به این که چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟ پاسخ داد.

فضائلی در این باره در شبکه ایکس نوشت:

میدانید چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟ بخاطر آزادی؟! حقوق خبرنگاران؟! نه

‏چون مطمئن هستند هیچ مداخله‌گر خارجی که بتواند با این تصاویر افکار عمومی  آمریکا را مدیریت و بحران را از کنترل خارج کند وجود ندارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گزارش گاردین از سربازان فراری اوکراین؛ «نمی‌خواهیم بمیریم»
  • چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟
  • تماشای رودخانه فصلی در سربیشه جان یک نفر را گرفت
  • شورای تامین، زنان را از تماشای بازی پرسپولیس و استقلال با نساجی محروم کرد
  • جشن امضای «احتضار» برگزار می‌شود
  • فیلم| اقدام عجیب دو جوان؛ نصب تلویزیون بزرگ در صندوق عقب ۲۰۶ و تماشای فوتبال وسط خیابان!
  • عکسی از کفش چرمی وایکینگ‌ها!
  • رونمایی و جشن امضای کتاب عکس «احتضار»
  • قدرت‌نمایی هالند: این وایکینگ متوقف‌نشدنی است
  • پاسخ مرتضی‌علیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همه‌چیز مقدم است